اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

چگونه استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی می تواند به ایجاد یک سیستم بهداشتی بهتر کمک کند؟

چگونه استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی می تواند به ایجاد یک سیستم بهداشتی بهتر کمک کند
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، مهندس حامد نقویانهوش مصنوعی اگر با مسئولیت پذیری استفاده شود ، این فرصت را دارد که به وعده خود در زمینه دستیابی به آنچه در مراقبت های بهداشتی هدف های چهارگانه می نامیم عمل کند: نتایج بهتر سلامتی ، تجربیات بهتر بیمار و تجارب بهتر مراقبتی که همه با هزینه کمتر انجام می شود. 
هوش مصنوعی را به عنوان جایگزین فیزیکی انسان در تحویل و اداره مراقبت های بهداشتی نمی دانند. در عوض ، آنها آن را ابزاری مفید برای متخصصان بسیار آموزش دیده می دانند که به آنها کمک می کند کار خود را با کارآیی بهتر و موثرتر انجام دهند.

هنگامی که هوش مصنوعی به طور مناسب آموزش دیده و به کار گرفته شود ، مزایای آن در مراقبت های بالینی مشخص است. توانایی آن برای تجزیه و تحلیل سریع داده های بسیار بیشتر از آنچه که از نظر انسانی امکان پذیر است ، می تواند به چندین روش کمک کند ، از ساده کردن برنامه زمان بندی برای تعیین ناهنجاری ها در مطالعات تصویربرداری پزشکی تا تأمین انرژی ابزارهای دیجیتال تریاژ. اما قابلیت های مجهز به هوش مصنوعی همچنین می توانند بسیاری از مشکلاتی که مرتبط با سیستم بهداشتی ما است را کاهش دهند.


به عنوان مثال ، هوش مصنوعی می تواند اسناد پزشکی را بررسی کند و به بهبود وضعیت بازپرداخت ویزیت بیمارستان کمک کند و باعث بهبود کارایی شود. این می تواند کلاهبرداری و سو استفاده احتمالی در ادعاهای پزشکی یا داروسازی را ریشه کن کند و هزینه های غیر ضروری را کاهش دهد. همچنین می تواند به ما کمک کند تا کاندیداهای احتمالی جدید دارویی را کاهش دهیم ، ضمن اینکه از هزینه های آزمایش های ناموفق جلوگیری کنیم و دسترسی سریع تری به روش های درمانی جدید ایجاد کنیم.


پتانسیل هوش مصنوعی ظاهراً بی پایان است ، که هم منعکس کننده موارد استفاده رو به رشد خود فناوری است و هم این واقعیت که ما در سیستم های بهداشتی بسیاری از سیستم ها را داریم که باید اصلاح یا بهبود یابند. خبر خوب این است که ما فراتر از هیاهوی تبلیغاتی حرکت کرده ایم - این مزایا هر روز بیشتر و بیشتر درک می شوند.


رهبرانی از تمام بخشهای مراقبت های بهداشتی بیان می کنند که تزریق هوش مصنوعی به مشاغل آنها گامی اساسی در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان آنها است. آنها اطمینان دارند که این سرمایه گذاری ها از نظر مالی و مراقبت از بیمار بسیار ارزشمند است.

 مراقبت های بهداشتی برای اطمینان از عدم تداوم نابرابری در هوش مصنوعی ، دو کار انجام می دهند. اول ، تیم های آنها از داده های تعیین کننده های اجتماعی سلامت  استفاده می کنند تا دیدگاهی در مورد مکان و نحوه زندگی ، کار ، یادگیری و سرگرمی مردم فراهم کنند.  این امر به کمک کند تا عوامل پیچیده ای را که بر نتایج سلامتی تأثیر دارند ، شناسایی کنند.


دوم ، هر زمان ممکن است ، آنها در حال ساخت رابط های قابل توضیح (به عنوان مثال ، رابط های مکالمه کاربر) در سیستم عامل های خود باشند تا بهتر درک کنند که چه چیزی در خروجی تأثیرگذار است. شفافیت بیشتر می تواند به متخصصان انسانی کمک کند تا اطمینان حاصل کنند که این مدل سهواً گروه یا جغرافیایی را نسبت به گروه دیگر ترجیح نمی دهد.


با ارائه اطلاعات کامل تر به الگوریتم های هوش مصنوعی خود و افزودن توضیحات ، مدیران مراقبت های بهداشتی امیدوارند که از سوگیری جلوگیری کرده و با آنها مقابله کنند. در سازمان های مراقبت های بهداشتی که یا از هوش مصنوعی استفاده می کنند و یا برنامه ریزی برای آن ، تقریباً  مورد نظر (96٪) هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری مهم برای کمک به دستیابی به عدالت بهداشتی درک می کنند.


برای پی بردن به مزایای هوش مصنوعی به روشی عادلانه و پایدار ، داده های کامل و شفافیت تنها بخشی از راه حل است. استفاده مسئولانه از تجزیه و تحلیل پیشرفته مستلزم آگاهی از نقاط قوت و محدودیت داده ها ، روش هوش مصنوعی و استفاده از نتایج آن است. هیچ مجموعه داده ای کامل نیست ، به ویژه هنگامی که صحبت از جمعیت اقلیت می شود ، که از نظر تاریخی در انواع داده های گسترده در دسترس نیستند. داده ها انعکاس تمایلات رخ داده در دنیای واقعی است ، اما ما می توانیم از فناوری برای غلبه بر آنها استفاده کنیم.در صنعتی كه هدف آن ارائه مراقبت و حمایت از سلامتی برای افراد واقعی است. درک بهتر نابرابری ها و ارتباط آنها با سلامتی اولین قدم در جهت رفع این مشکلات است.


همانطور که راه حل های مجهز به هوش مصنوعی می توانند به تجارب کارآمدتر ، کاربر پسند و نتایج بهتر سلامتی منجر شوند ، همچنین می توانند یک سیستم عادلانه تر تولید کنند. امروزه ، متخصصان بهداشت عمومی از سیستم های یادگیری ماشین برای کمک به رفع موانع مراقبت در جوامع کم بهره استفاده می کنند.


سیستم عامل های هماهنگی مراقبت از هوش مصنوعی بدون توجه به کد پستی که در آن زندگی می کنند ، تیم های مدیریت مراقبت را در برنامه های بهداشتی و سیستم های بهداشتی در مورد بیماران و جمعیت نیازمند هشدار می دهند.


برنامه های بهداشت دیجیتال در تلفن های هوشمند - که در بین جوامع کم درآمد همه گیر شده است - با برنامه ها و خدمات مورد نیاز افراد را بهم متصل می کند. این برنامه ها برای کمک به آنها در بهبود رفتار و سلامتی خود ، نکاتی را ارائه می دهند.


این راه حل هایی که از هوش مصنوعی برای ایجاد راهی برای دستیابی به برابری سلامت استفاده می کنند ، تنها چند نمونه از چگونگی ارائه هوش مصنوعی برای رهبران مراقبت های بهداشتی است. با شفافیت هوش مصنوعی ، فراگیرتر شدن داده ها ، و با تصمیم گیری بیشتر تصمیم گیرندگان برای رفع محدودیت های فناوری ، پیگیری اهداف چهارگانه مراقبت های بهداشتی همچنان شتاب خواهد گرفت. این به معنای عملکرد بهتر برای سازمان ها در بخش مراقبت های بهداشتی و نتایج بهتر برای همه ما است. 

محقق و گرداورنده: مهندس حامد نقویان

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 27 بهمن 1399   /   کد مطلب: 369   /   بازدید: 3908