اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

میثم عباسی از نقش” پرستار های مکانیکی” و فناوری های پیشرفته روباتیک، در پیشگیری و درمان بیماریها می گوید!

میثم عباسی از نقش” پرستار های مکانیکی” و فناوری های پیشرفته روباتیک در پیشگیری و درمان بیماریها می گوید
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز:  پیشرفت های روزافزون در عرصه های تکنولوژی باعث تلفیق و خلق روش های نوین جهت حل مشکلات بشری شده اند که در این میان فناوری های رباتیک و مکاترونیک از این قاعده مستثنی نیست.امروزه با رشد فناوری های رباتیک شاهد به کارگیری این فناوری ها در عرصه های پزشکی هستیم و روز به روز بر دامنه استفاده از این فناوری ها در زمینه های پیشگیری و درمان بیماری ها افزوده میشود.استفاده از دانش رباتیک در زمینه مقابله با بیماری کرونا بهانه ای شد تا مصاحبه ای با آقای مهندس میثم عباسی مدیر گروه آینده پژوهشی و تلفیق فناوری های نوین پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی از پژوهشکده های وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و هنر و یکی از نخبگان و فعالان در زمینه های رباتیک و مخترع دو طرح پیشرفته در زمینه مقابله با بیماری کرونا داشته باشیم.
ضمن سپاس از ایشان و پاسخ های ارزنده و روشنگری که داده اند و به برخی ابهامات موجود این حوزه های نوین و نوپا که در کشور پرداخته اند، متن مصاحبه دانانیوز با جناب آقای مهندس میثم عباسی مدیر گروه آینده پژوهشی و تلفیق فناوری های نوین پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی را بشرح زیر می خوانید:
دانانیوز: اساسا ایده استفاده از ربات ها در زمینه هایی مانند پزشکی از کجا نشات گرفته اند ؟
مهندس میثم عباسی:از زمان ساخت اولین ربات ها ذهن طراحان همواره روی این موضوع مشغول بوده که از ربات ها میتوان در نقش ها و محیط هایی استفاده کرد که حضور در آنها برای انسان مناسب نیست.تعریف یک نقش و انجام فعالیت در زمان های همه گیری یک بیماری هم از این قاعده مستثنی نیست.
آیا میشود از ربات ها در زمان شیوع و گسترش بیماری و در نقش های حیاتی استفاده کرد؟
پاسخ بله است و همین الان گروهی از محققان علاوه بر تعریف نقش های عملیاتی برای ربات ها در محیط های بیمارستانی ، در حال توسعه ایده های تلفیقی برای نقش آفرینی هرچه بیشتر دانش رباتیک در فرآیند های درمانی و قطع زنجیره های انتقال ویروس و بیماری های واگیردار هستند.
دانانیوز: به نظر شما مهمترین مزیت ورود ربات ها به عرصه های پزشکی مخصوصا در زمان پاندمی بیماری های خطرناک مانند کرونا چیست ؟
مهندس میثم عباسی: با اینکه قوانین سفت و سخت محدودیت های رفت و آمد ، تعطیلی کسب و کار ها و مشاغل و فاصله گذاری حاصل از قرنطینه در کشور ها باعث شده تا اغلب افراد جامعه در یک حدی از ایستایی مراقبتی و فاصله از محیط های آلوده قرار بگیرند اما برعکس مشاغلی که با مقوله بهداشت و درمان سروکار دارند از چنین امکانی برخوردار نیستند.در حالت کلی تمام مشاغلی که به نوعی در تماس مستقیم با اجتماعات هستند از لحاظ ابتلا و در معرض خطر قرار گرفتن ریسک بالایی آنها را تهدید میکند.
اینجاست که ربات ها وارد میدان میشوند و میتوانند به عنوان یک راهکار مناسب جهت کمک به عوامل پزشکی و درمانی عمل کنند.
دانانیوز: در مبارزه با کرونا ، ربات ها چه نقشی در کنترل و درمان بیماری های عفونی میتوانند ایفا کنند؟
مهندس میثم عباسی: ببینید از زمانی که شیوع بیماری COVID_19 در چین که تبدیل به پاندمی و گسترش در کشور هایی مانند کره جنوبی ، ایران ، ایتالیا و آمریکا شده و تا الان که در تقریبا تمام قاره ها پراکنده شده و صدمات زیادی به اقتصاد و سلامتی جهانی وارد کرده است ما شاهد دگرگونی وسیعی در جوامع بشری بودیم از تعییر در سبک زندگی و معاشرت تا حتی چگونگی فعالیت مشاغل .
دانانیوز: به نظرم سوال کلی تر میتواند این باشد که آیا فناوری رباتیک میتواند در درمان کرونا و سایر بیماری های عفونی مفید باشد؟ و اصولا بهره گیری از آن با توجه به مخاطراتی که یک بیماری عفونی میتواند ایجاد کند چه فوایدی خواهد داشت؟
مهندس میثم عباسی: ربات ها میتوانند در نقش های زیادی از حمل و نقل غذا و دارو گرفته تا فرآیند های کنترل ظاهر شوند همه این ها در نهایت باعث شکل گیری یک نظام مناسب فاصله گیری و رعایت قرنطینه در شهر ها میشود.ضد عفونی کردن محیط های شهری و بیمارستانی ، دوربین های نظارت متصل شده به پهپاد ها و کوادروتور ها جهت کنترل رفت و آمد و ترافیک اجتماعی ، انتقال مواد خطرناک به مکان های امن،امحا پسماند های آلوده و حتی دارو رسانی به بیماران بدون دخالت انسان همه اینها مثال هایی از این دست هستند.در کنار این ها یکی از مهمترین کارایی های ربات ها میتواند شناسایی افراد مبتلا با استفاده از سنسور های حرارتی ( Thermal ) در محیط های عمومی باشد.
علاوه بر این ربات ها میتوانند با برپا نگه داشتن خطوط تولید صنعتی در مواقعی که عوامل و کارگران انسانی نمیتوانند در کارخانه ها و کارگاه ها حضور پیدا کنند نقشی اساسی در تولید تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی ایفا کنند.همه اینها غیر از نقش های تولید صنعتی عادی است.
دانانیوز: جناب مهندس عباسی با توجه به اختراع شما که پلتفرم پردازش تصاویر پزشکی Coview است، بنظرتان چالش های آینده استفاده از فناوری های رباتیک را در موضوع کرونا و موضوعات دیگر در چه مواردی می بینید ؟
میثم عباسی: شاید بتوان یکی از چالش برانگیز ترین موارد استفاده از فناوری رباتیک در مقابله با بیماری هایی مانند کرونا را در تحقیقات علمی مربوط به نانو روبات ها و فناوری های تلفیقی اولتراسونیک و اسکن مربوط به رگ ها و بافت های ریوی دانست.
به نظرم با اینکه نیاز به استفاده از فناوری های رباتیک در زمان فعلی یک نیاز اجباری نیست ولی باید در نظر داشت که فناوری هدایت از راه دور و فرآیند های اتوماتیک بدون دخالت انسان میتوانند در آینده نزدیک نقشی اساسی در پیشگیری و بهبود بیماری هایی مختلف ایفا کنند.اصولا هر محیط و فضای کاری که برای اپراتور انسانی خطرناک و دارای ریسک باشد میتواند زمینه ای برای به کار بردن ربات ها باشد که کاربرد در لابراتوار های تحقیقاتی با درجه خطر بالا ، محیط های آلوده به مواد بیولوژیکی و مواردی از این دست را میتوان نام برد.
از زمان شیوع ابولا در سال 2015 ، سازمان های دولتی و دانشگاه ها از جمله دانشگاه کارنگی ملون سعی در طراحی و پیاده سازی فرآیند های اتوماسیون جایگزین انسان در زمان های بحرانی داشتند.
واضح است که از آن زمان تابحال شاهد ورود هرچه بیشتر ربات ها به فعالیت های تخصصی و حتی روزمره بوده ایم.طبیعی است که فرایند های اتوماتیک سازی هنوز در مرحله رشد هستند و تا شکوفایی فاصله زیادی دارند اما هنوز هم به خوبی میتوانند در زمان هایی که جهان با یک بحران بیماری رو به رو میشود تاثیر خود را در پیشگیری و درمان برجا بگذارند.در نهایت میتوانم در این رابطه چالش هایی مثل : نحوه تعامل انسان و ماشین ، قوانین مربوط به استفاده از فناوری و میزان نفوذ پذیری فناوری در زندگی را نام ببرم.
دانانیوز: به نظر شما ورود گسترده فناوری های اتوماتیک و بدون دخالت انسان آیا نیازمند اصول و قواعد است ؟
مدیر گروه آینده پژوهی و تلفیق فناوری های نوین پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی چنین پاسخ میدهد : به نظرم باید اینجا مفهومی را بیان کنم تحت عنوان “فناوری و نیاز به تدوین استاندارد های عملیاتی “
قطعا موضوع استفاده از رباتیک در مصارف پزشکی و درمانی در آینده با گسترش بیشتر میکرو ربات ها و نانو ربات ها و تلفیق هوش مصنوعی وارد فاز جدیدی خواهد شد.به مدد تلفیق فناوری های مختلف و متخصصانی که در زمینه هایی مانند بیو رباتیک فعالیت میکنند هم قطعا فرآیند های کنترل و درمان عوامل بیماری زا وارد فاز های جدیدی خواهند شد.دورنمایی که در صورت استفاده مناسب بسیار مثبت است.در واقع عامل انسانی است که باید در شناسایی الگو ها و تعریف فرآیند ها بتواند مناسب ترین ها را برای مدیریت فناوری های رباتیک ایجاد نماید مخصوصا با گسترش روز افزون هوش مصنوعی ( AI ) نیاز به تعریف استاندارد های عملیاتی و مناسب در آینده به شدت احساس میشود.هوش مصنوعی که هم اکنون از آن در شناسایی افراد بیمار و فرآیند های پزشکی هم استفاده میشود.یکی از اهداف ما در پژوهشکده روی این موضوع متمرکز است یعنی مطالعه و ارائه چارچوب ها و اصولی که در مطالعات فناوری های پیشرفته و نحوه ورود و تعامل با فرآیند های زندگی انسان باعث بروز ناهنجاری نشوند.
دانانیوز: در پایان از فرصتی که برای این مصاحبه دادید سپاسگزاریم، موضوعات مهم و کاربردی ارزشمندی را برای استفاده استادان و فعالان این حوزه های نوپا و پرابهام! مطرح فرمودید که لازم می دانم از طرف خودم و مجموعه ارزشمند دانانیوز، اولین خبرگزاری علمی و اطلاع رسانی کشور از شما تشکر می کنم وسلامت و موفقیتهای افزونتری را برای شما و همکارانتان در پژوهشکده فناوری های پیشرفته و هوش مصنوعی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و هنر آرزومندیم. ان شاالله

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 6 شهريور 1399   /   کد مطلب: 365   /   بازدید: 4148