اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مقالات و تازه های نشر:

چشم انداز ایران 1404 ؛ بودها و بایدها

چشم انداز ایران 1404 ؛ بودها و بایدها

سند چشم انداز کشور که تهیه و تدوین آن پنج سال به طول انجامید، نیز برمبنای یک ضرورت اجتناب ناپذیر ، به منظور هم افزائی و ایجاد تمرکز و وحدت جهت در سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی، با ترسیم و تبیین یک افق روشن بیست ساله در آینده ایران شکل گرفته است، اقدام مهمی که یک سیاستگذاری عمیق و جامع نگر در مباحث پیشرفته علوم مدیریتی بشمار می آید و حاصل تلاشهای فراوان و مطالعات و تحقیقات گسترده ای است که نتایج آنها در کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام ، در سال 1381 به بحث گذاشته شد و در سال 1382 پس از عمال اصلاحات مورد نظر مقام معظم رهبری، به تصویب نهایی رسیده و در تاریخ 23/8/82 جهت اجرائی نمودن آنها به روسای قوای سه گانه کشور ابلاغ شد.
آنچه مسلم است، ایمان و اتکال به قدرت لایزال الهی ، همت عالیه و عزم ملی ،در تلاش هوشمندانه و برنامه ریزیهای مدبرانه جهت تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی از جمله عوامل مهمی است که موجب تسهیل و تسریع در رسیدن به اهداف تعیین شده در این منشور ملی خواهد بود.

رسیدن به ایران آرمانی و توسعه یافته ای که سند چشم انداز آن را به شکل زیبائی به تصویر کشیده است،بدون ایجاد تحول درساختارهای اقتصادی و اجتماعی که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در اجرایی نمودن این سند ملی نقش آفرین و یا سهیم هستند، قطعآ امکانپذیر نخواهد بود.

کشوری که نظام سیاستگذاری و امور اجرائی خود، دارای سند و یا چشم انداز بلندمدت است،بایستی همه نهادها و بوروکراسیها را در اختیار رسیدن به اهداف بلند مدت قرار دهد، زیرا که این امر فراتر از تهیه و تدوین برنامه‌های پنج ساله است. به عبارت دیگر باید در نظام آموزشی وفرهنگی، دانشگاه‌ها، صنعت و اقتصاد تحولات کمی و کیفی متناسب با نیازهای مراحل 20 ساله رخ داده و در سیاست خارجی آن کشور هم به اقتضا دیپلماسی مورد نیاز برای برآورده شدن اهداف تعریف گردد.به عبارت دیگر در کلیه ساختار ها به تناسب وظائف تعریف شده آنان در سند چشم انداز، ایجاد تغییرات و اصلاحات صورت پذیرد. و از همه مهمتر بایستی یک تقسیم کار در سطح ملی بین نهادهای امجام گیرد تا هر کدام از چگونگی نقش و وظائفی را که در رسیدن به اهداف چشم انداز برعهده دارند در حد کفایت و به صورت صریح و جامع، مطلع باشند.

تک روی‌ها و تکیه بر سلیقه‌های فردی و عمدتاً متضاد مدیران اجرائی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی هرچند که دارای ارزشهای مقطعی باشد لیکن نیل به آرمانهای ملی چشم‌انداز را با آسیبهای جدی مواجه خواهد ساخت.
یکپارچگی در برنامه‌ریزی و هم‌افزائی تمامی پتانسیل‌ها و منابع ملی و ارائه راه کارها و راهبردهای هدفمند و هم جهت با ارزش و آرمانهای ملی با استفاده از مدلها و الگوهای سیستماتیک فراگیر و نیز ارزیابی عملکردها در کلیه دستگاهها از مهمترین عواملی است که می تواند ضامن دستیابی به اهداف ٢٠ ساله جمهوری اسلامی ایران باشد.

چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ یعنی یک منشور ملی برای ساختن ایرانی که از لحاظ اقتصادی - علمی در جایگاه اول منطقه باشد و با دارا بودن هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی ،نقشی الهام بخش، موثر و سازنده را درعرصه های بین المللی ایفا نماید.ان شاءالله /نویسنده: محمدعلی مقیسه

منبع: سایت آفتاب

مقالات و تازه های نشر   /   مدیریت و توسعه   /   تاریخ: 25 ارديبهشت 1391   /   کد مطلب: 19   /   بازدید: 7535