اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

وزیر علوم: شبکه نخبگان علوم انسانی باید تقویت شود/شناسایی گنجینه های علوم انسانی و علوم اسلامی/ ارتباط با مراکز علمی دنیا

وزیر علوم: شبکه نخبگان علوم انسانی باید تقویت شودشناسایی گنجینه های علوم انسانی و علوم اسلامی ارتباط با مراکز علمی دنیا
ه گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز: منصور غلامی صبح امروز در مراسم دهمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: جشنواره فارابی برای دهمین بار در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.
وی ادامه داد: مسیری که طی کردیم نشانه های زیادی در راستای توجه به علم و تحقیقات داشته است. این جشنواره یکی از نمونه های فاخر آن است.
وزیر علوم تصریح کرد: علوم انسانی در سخنان اساتید بارها مورد تأکید قرار گرفته است، بر همین اساس این جشنواره برگزار شد. از طریق این جشنواره محققان این حوزه تقدیر شده و تصویر واقعی از کمیت و کیفیت تولیدات علوم انسانی و علوم اسلامی ارائه می شود.
وی به ثمرات جشنواره فارابی اشاره کرد و گفت: برگزاری این جشنواره در دوره های مختلف دستاوردهای مهمی داشته است که از جمله آن می توان به شناسایی گنجینه های علوم انسانی و علوم اسلامی اشاره کرد.
غلامی ادامه داد: یکی از دستاوردهای این جشنواره این است که پژوهشگران و دانشجویان به کاربردی کردن علوم انسانی از طریق بررسی نیازهای جامعه بیش از گذشته ترغیب شوند.
وی افزود: باید تولیدات علوم انسانی در ایران سالانه به صورت منظم پایش شود و با پایش تولیدات علوم انسانی و علوم اسلامی، وزارت علوم می تواند در مسیر تدوین بسته های سیاستی دقیق در این راستا مانند حراست از زبان فارسی، رعایت اخلاق پژوهشی و دیگر موارد حرکت کند.
وزیر علوم به تقویت نخبگان شبکه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: این شبکه باید تقویت شده و با سایر مراکز علمی دنیا ارتباط بگیرد.
غلامی با بیان اینکه این جشنواره منعکس کننده تمام نظرها و صداهای علوم انسانی و علوم اسلامی است، افزود: دبیرخانه جشنواره می تواند با همکاری موسسات آموزشی و دیگر نهادها برای ایجاد فضای مناسب گفتگو میان نخبگان علمی و موسسات بکوشد و بخشی از مشکلات فعلی ما ناشی از فقدان چنین گفتگویی است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت استفاده از توان علمی دانشگاه های سایر استان ها، لازم است در دوره های آینده بیشتر از ظرفیت این دانشگاه ها برای غنا بخشیدن به جشنواره و توسعه حضور ملی آثار جشنواره استفاده شود.
به گزارش مهر، در ادامه این جشنواره از ۱۶ اثر علمی در ۱۴ گروه علمی و یک اثر برگزیده میان رشته ای توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تقدیر شد.
همچنین از ۷ شخصیت ایران شناس و اسلام شناس برجسته خارجی، ۱۲ شخصیت پیشکسوت علوم انسانی و انجمن علمی برتر، مترجم برتر، نظریه پرداز برتر، فصلنامه برتر تقدیر شد.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 7 بهمن 1397   /   کد مطلب: 354   /   بازدید: 5546