اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم : جشنواره قرآن و عترت نماد همگرایی مذاهب شیعه و سنی است/حشمتی: باید از ابزار هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم قرآن استفاده کرد

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم : جشنواره قرآن و عترت نماد همگرایی مذاهب شیعه و سنی استحشمتی: باید از ابزار هنر و رسانه برای انتقال مفاهیم قرآن استفاده کرد

واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ دکتر فضل الله ایرجی در آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره سراسری قران و عترت دانشجویان کشور گفت: بر اساس نظر سنجی ها در وزارت علوم ۷۲درصد از دانشجویان احکام دینی و فریضه نماز را به جا می آورند و حدود ۹۰ درصد نیز اعتقادات دینی دارند.

وی تصریح کرد: این آمار بیانگر آن است که اعتقادات دینی در فضای دانشجویی بالاتر از فضای عمومی جامعه است بنابراین دانشجویان میتوانند کمک بسزایی به ترویج افکار دینی در جامعه داشته باشند.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در جشنواره قران و عترت دانشجویی کشور بیش از ۵۰ هزار دانشجو شرکت کردند افزود: بیش از یک هزار اثر به جشنواره سراسری قران و عترت ارسال شد که ۳۱۶ مهمان در جشنواره حضور داشتند و ۱۲۰ نفر در بخش های مختلف به عنوان برگزیدگان انتخاب شدند.

وی جشنواره قران و عترت دانشجویی را پر مخاطب ترین جشنواره دانشجویی عنوان کرد و گفت: جشنواره قران و عترت دانشجویی جزو متنوع ترین جشنواره های دانشجویی محسوب میشود و از شروع جشنواره شاهد استقبال بی نظیر دانشجویان بودیم به طوری که برخی از آثار هنری جزو آثار بی نظیر و کم نظیر بود.

وی اذعان کرد: جشنواره قرآن و عترت دانشجویی نماد همگرایی دستگاههای آموزش عالی است و در واقع بیانگر وحدت مسلمانان می باشد.

همچنین در این آیین، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در بین معجزات انبیا معجزه پیامبر اکرم ویژه است گفت: قرآن معجزه ماندگار پیامبر اسلام است.

حجت الاسلام حشمتی افزود: معجزات بقیه انبیا قابلیت حسی و مشاهده داشت و ایمان مردم بر اساس حس و مشاهده بود اما معجزه پیامبر اکرم از جنس حس نیست بلکه با عقل و تعقل میتوان ان را درک کرد.

وی با بیان اینکه رمز ماندگاری معجزه پیامبر اکرم این است که با عقل و تعقل سرکار دارد افزود: رمز ماندگاری معجزه پیامبر نیز بر همین اساس است. چرا که بخش مهمی از آیات قرآن انسان را وادار به تفکر میکند نتیجه تفکر به ما یک برداشت خواهد داد که این برداشت معجزه و ماندگار است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انجام پیمایشی به نام موج سوم پیمایش ارزش ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: نتیجه این پیمایش نشان داد به میزانی که تحصیلات افراد بالاتر رفته علاقه مندی و دلبستگی به مذاهب دینی کمتر شده است در حالیکه باید عکس این اتفاق رخ می داد.

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی با تأکید بر این نکته که دانشگاهها می بایست بر اساس تحصیلات بالاتر از اعجاز الهی بیشتر استقبال کنند افزود: انتظار داریم جشنواره های دانشگاهی با دیگر جشنواره هایی که از سوی سازمانهای مختلف برگزار میشود تفاوت داشته باشد در واقع مباحث علمی، مقالات خوب، آثار ادبی و هنری به ویژه در حوزه فیلم و هنر به صورت جدی تر در این جشنواره ها دیده شود.

وی ابراز کرد: اگر امروز بخواهیم مفاهیم قرآن را به جامعه منتقل کنیم نیازمند آن هستیم که از ابزار هنر و رسانه استفاده کرده تا محصولات زیبا خلق شود چرا که خلق اثر زیبا بر مخاطب تأثیرگذار است.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 25 شهريور 1396   /   کد مطلب: 324   /   بازدید: 3037